„Tajemniczy Gość” – cz. 1
„Tajemniczy Gość” to projekt, z którym zetknęłam się w poprzednim miejscu pracy i który na tyle mnie zaciekawił, że postanowiłam zabrać go ze sobą i krótko mówiąc robić po swojemu 🙂
Nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że warto rozbudzać Dziecięcą ciekawość i że warto na tę ciekawość odpowiadać. „Tajemniczy Gość” ma poniekąd takie właśnie zadanie – ma być najlepszą formą zaciekawienia i najlepszą odpowiedzią na ciekawość. Ale po kolei…
Wśród wielu tematów realizowanych w ciągu roku szkolnego znajdują się takie o bezpieczeństwie, o podróżach, o zawodach, o kosmosie, warzywach, owocach porach roku, emocjach, o zwierzętach w tym dzikich, leśnych, hodowlanych itd. Sporo prawda? Każdy mógłby znaleźć coś dla siebie. I dokładnie o to chodzi w „Tajemniczym Gościu”! Każdy ma jakiś zawód, jakąś pasję, jakieś hobby, zainteresowania i umiejętności, więc każdy może być naszym „Tajemniczym Gościem”!
Chcemy z naszymi Dziećmi poznać świat poprzez doświadczenie i uczestniczenie, a nie tyko poprzez oglądanie. Jaki ma to sens dla Dzieci? Uważam, że każde spotkanie z osobą, która chce coś pokazać, powiedzieć jest przestrzenią do rozbudzania ciekawości w danym obszarze. Jestem przekonana, że tak właśnie się dzieje, a dowodem na to jest fakt, że po każdej wizycie „Tajemniczego Gościa” w przedszkolu królują zabawy związane z przedstawianą dziedziną/tematyką i co więcej wszystkie Dzieci przez jakiś czas już dokładnie wiedzą, kim będą w przyszłości!
Podczas takiego spotkania ciekawość Dzieci sięga zenitu od samego momentu oczekiwania na Gościa poprzez cały czas trwania zajęć. Czego pragnie Dziecko, gdy jest czymś zafascynowane? Otóż pragnie to poznać, dotknąć tego, przez chwilę to posiadać i to jest największy sukces projektu
„Tajemniczy Gość”, który pozwala Dzieciom spełnić to pragnienie, ponieważ podczas takiego spotkania rzeczywistość widziana często tylko na obrazku staje się udziałem Dziecka.
W jaki sposób realizujemy projekt?
Przede wszystkim korzystamy z życzliwości i współpracy wspaniałych rodziców naszych Dzieci!
Dzieci wiedzą, że pojawi się „Tajemniczy Gość” i czekają na niego w sali, do której przynosimy rekwizyty naszego Gościa i atrybuty, które mogą zdradzić jego zawód, lub to, co chce nam pokazać. Dzieci oglądają przedmioty, nazywają je (to najciekawszy etap dla słuchających tych wypowiedzi) i zgadują, któż to skrywa się tam za drzwiami….
Po wejściu Gość pozornie przestaje być tajemniczy, ale tak naprawdę skrywa jeszcze wiele tajemnic, które dopiero w trakcie zajęć Dzieci stopniowo odkrywają